APUA JA TUKEA ELÄMÄÄN - SEURAKUNNAN DIAKONIATYÖ

Yksi seurakunnan tärkeimmistä perustehtävistä on lähimmäisen rakkauden toteuttaminen käytännön tekoina ihmisten arjen keskellä. Seurakunta kulkee rinnallasi, korvana, olkapäänä, tukena, käytännön apuna työntekijöidensä ja palveluidensa kautta. Ole rohkea, soita, nykäise hihasta. Älä jää yksin. Ota yhteyttä. Seurakunta on sinua varten.

Voit myös jättää nimettömänä rukouspyynnön, niin sinun puolestasi rukoillaan rukouspiirissä tai jumalanpalveluksessa. Älä laita lomakkeeseen henkilötunnusta tai muita arkaluonteisia tietoja.

Tavat ottaa yhteyttä:

• DIAKONIAPÄIVYSTYKSEN AJANVARAUS torstaisin klo 13-14 p. 040 500 3333

• Diakonian yhteydenottolomake avautuu tästä linkistä HUOM. älä kirjoita yhteydenottolomakkeeseen henkilötunnusta tai muuta arkaluonteista tietoa.

• Diakoniatyöntekijään voi ottaa suoraan yhteyden ja varata henkilökohtaisen keskusteluajan puhelimitse tai sähköpostilla.

Eea Korhonen
diakoni, diakonian ja kasvatuksen esihenkilö
eea.korhonen@evl.fi

Riitta Vanhala
Seniorityö
riitta.vanhala@evl.fi

Sara Dhakal
sara.dhakal@evl.fi

Diakoniatyöntekijän ja papin kanssa voi keskustella luottamuksellisesti.

Puhuminen helpottaa kun elämäntilanne on vaikea ja huolet painavat mieltä. Keskustelujen sisältönä voivat olla esimerkiksi huoli taloudellisesta toimeentulosta, säröt ihmissuhteissa, hengelliset kysymykset, oma tai läheisen sairaus tai muu yllättävä kriisi. Diakoniatyöntekijät ja papit tekevät toivomuksesta kotikäyntejä. Jos kirkkoon lähteminen on hankalaa, mahdollisuus ehtoolliseen järjestetään myös kotona.
Kenenkään ei tarvitse jaksaa elämässä yksin. Tavoitteena on etsiä yhdessä ratkaisuja ja tuoda kristillinen usko, toivo ja rakkaus voimavaraksi elämään ja arkeen.

Toimintaperiaatteemme

Seurakunnan diakoniatyö on kristilliseen rakkauteen perustuvaa palvelua. Diakoniatyöltä voi hakea apua silloin kun elämässä tulee eteen vaikeuksia. Niitä voivat olla esimerkiksi huoli taloudellisesta toimeentulosta, säröt ihmissuhteissa, oma tai läheisen sairaus tai muu yllättävä kriisi.

Diakoniatyöntekijä on koulutukseltaan joko sosionomi tai sairaanhoitaja. Hänen kanssaan voi keskustella luottamuksellisesti ja etsiä yhdessä ratkaisuja. Kenenkään ei tarvitse jaksaa elämässä yksin.

Diakoniatyössä kohdataan kaiken ikäisiä ihmisiä ja tehdään yhteistyötä mm. kunnan kotihoidon, sosiaalityön, perhetyön ja muiden sipoolaisten toimijoiden kanssa.

Diakonian lähtökohtana ovat Jeesuksen esimerkki ja hänen opetuksensa. Jeesus kohtasi apua tarvitsevia, köyhiä, sairaita ja syrjäytettyjä. Hän kuunteli, paransi ja auttoi heitä sekä julisti anteeksiantamuksen sanomaa. Kuka tahansa saattaa joskus tarvita muiden apua. Diakoniatyön tavoitteena on tuoda kristillinen usko, toivo ja rakkaus voimavaraksi elämään ja arkeen.