Sipoon kirkonkylän hautausmaa

Uusi Kappelintie 1, 04130 Sipoo

(09) 239 1262

Hautausmaan uudella puolella on uurnalehto, jonne haudattujen nimiä on kiinnitelly erilliseen muistokiveen. Tällä uudella alueella on sekä sirottelualue että uurnalehto. Tällä alueella on myös erillinen oma paikka muistokynttilöille. Kysy lisää hauta-asioista taloustoimistosta.

Muualle haudattujen muistokivet löytyvät Kirkonkylän hautausmaalta Valon kappelin läheisyydessä ja Söderkullan kirkolta.

Kirkonkylän hautausmaa sijaitsee Valon kappelin vieressä, seurakuntatalon, Sipoon kirkon ja Vanhan kirkon tuntumassa. Hautapaikoista ja hautaamisesta löydät tietoa täältä.

Hautausmaan huoltorakennuksen osoite: Brobölentie 22

Kirkonkylän hautausmaan historiaa:

Vainajien leposijat olivat vanhastaan aivan Vanhan kirkon lähellä tai sen lattian alla. Vanhaan kirkkoon viimeinen vainaja haudattiin vuonna 1780. Kun myös kirkkoa ympäröivä hautausmaa kävi ahtaaksi, perustettiin uusi Tiilimäelle, nykyisen Sipoon kirkon paikalle. Hautausmaa oli käytössä vuodet 1803-1821.

Seurakuntalaiset olivat vastustaneet alusta alkaen Tiilimäkeä hautapaikkana. Koska mäen yläosa oli kovin kivinen ja alaosa liian savinen, äätettiin pian etsiä sopivampi paikka. Uudeksi hautausmaaksi valittiin Smedåkersbacken, joka oli aikoinaan pitäjän rikollisten mestauspaikka. Vastustuksesta huolimatta hautausmaa vihittiin käyttöön kesällä 1821. Ensimmäinen haudattu vainaja oli torppari Johan Johansson Kirkonkylästä.

Hautausmaata laajennettiin ensimmäisen kerran vuonna 1850. Se kävi jälleen ahtaaksi 1900-luvulle tultaessa.  Vuonna 1919 pohdittiin jopa kokonaan uuden hautausmaan perustamista, mutta lopulta päädyttiin laajentamaan käytössä olevaa. Hautausmaata on viimeksi laajennettu vuonna 1978.

Östersundomin kirkon pihaa on käytetty hautausmaana ainakin 1700-luvulta lähtien. Nikkilän sairaalalla oli oma hautausmaa vuosina 1922-1952. Kulkutautiepidemioiden aikana 1700- ja 1800-luvulla Sipoon kyliin
perustettiin viranomaisen käskystä hautapaikkoja. Pigbyn kylässä olevan nimikin on osuvasti Bråddödsbacken, Hautamäki. Boxin kylään perustettiin yksityinen hautausmaa vuonna 1795.

LYHDYT JA KYNTTILÄT HAUTAUSMAALLA

Muistokynttilöiden sytyttäminen haudoille on kaunis ele. Ekologisuutta ajatellen on tässä koottu ohjeita jotta jätemäärä saadaan mahdollisimman pieneksi.

• Lyhtyjä ja kynttilöitä saa tuoda hautausmaalle lokakuun alusta. Lyhtyjä, lasipurkkeja tai muita tarvikkeita ei voi säilyttää hautakiven takana, ja ne tulee siivota pois kesän ajaksi.

• Palaneet kynttilät, muovikuoret ja lasit lajitellaan sekajätteeseen joka poltetaan lämpöenergiaksi. Hautakynttilöiden ja lyhtyjen metalliset osat lajitellaan metallinkeräysastiaan, joka sijaitsee siunauskappelilta huoltorakennukselle vievän pääväylän varrella. Tuikkukynttilöiden ja ulkotulien metallikuoret voi litistää.

• HUOM! Muualle siunattujen muistopaikalle kerääntyy erityisesti pyhäinpäivänä ja jouluna paljon kynttilöitä. Kynttilöitä ei saa laittaa muistokiven päälle eikä kiveen kiinni, pihatulia ei voi muistopaikoille tuoda paloturvallisuuden vuoksi. Kynttilät tulee myös sijoittaa tarpeeksi kauas toisistaan. Liian lähellä toisiaan kynttilät saattavat kuumuudessa sulaa tai roihahtaa palamaan yhdessä ja vaurioittaa kiveä tai lähistöllä olevaa kasvillisuutta.

Omaa läheistään voi myös muistella sosiaalisessa mediassa ‪#‎pyhäinpäivä ja #sytytänkynttilän vaikkapa ottamalla kuvan läheiselleen sytyttämästään kynttilästä. Facebookista löytyy joka vuosi lähempänä ajankohtaa Kirkon ylläpitämä pyhäinpäivän tapahtuma.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti