HAUTAJAISET

Tällä sivulla on Suomen ev.lut. kirkon yhteistä aineistoa. Jos etsit käytännöllisiä tietoja hautaamiseen liittyen, ota yhteyttä Sipoon suomalaisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, ja hautapaikka-asioissa Sipoon seurakuntayhtymään. Täältä löydät ohjeita ja yhteystietoja hautaamiseen liittyen.

Tieto läheisen kuolemasta pysäyttää. Kuolema aiheuttaa aina surua ja hämmennystä, vaikka se olisikin odotettu. Samalla on kuitenkin aloitettava hautausjärjestelyt ja hoidettava monia hoidettava monia käytännön asioita. Vaikka voimia ei tähän aina tuntuisikaan riittävän, auttavat hautajaisjärjestelyt omalla tavallaan kulkemaan vaikean ajan yli.

Hautauksen käytännön järjestelyissä auttaa ja neuvoo kirkkoherranvirasto. Siellä sovitaan siunaustilaisuuden paikka, ajankohta sekä siunauksen toimittavat pappi ja kanttori. Hauta-asiat hoidetaan Sipoon seurakuntayhtymän taloustoimistossa, jossa varataan hautapaikka ja tehdään hautojen hoitoon liittyvät sopimukset.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Omaisten on asioitava myös hautaustoimistossa, josta hankitaan mm. arkku ja tarvittaessa uurna.

Hautaan siunattujen nimet julkaistaan kerran kuukaudessa seurakunnan ilmoituksessa Sipoon Sanomien jättijakelulehdessä.

Kuva arkusta, hautajaiset