TERVETULOA SEURAKUNNAN SIVUILLE!

Sipoon suomalainen seurakunta on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnista. Seurakuntamme kuuluu Helsingin hiippakuntaan, ​johon kuuluu yhteensä 30 seurakuntaa Helsingissä, Vantaalla ja Itäisellä Uudellamaalla. Hiippakuntaa johtaa piispa Teemu Laajasalo. Seurakuntamme kuuluu Porvoon rovastikuntaan. Yhdessä Sibbo svenska församlingin ja yhtymän kanssa muodostamme Sipoon seurakuntayhtymän.

Seurakunnastamme löytyy toimintaa kaikenikäisille ihmisille sekä Nikkilässä että Söderkullassa

• Lapsiperheille seurakunta tarjoaa muun muassa perhekerhoja sekä erilaisia leiriä ja retkiä.
  • Kouluikäisille pidetään monenlaisia kerhoja, ja myös heidän kanssaan leireillään yhdessä.
  • Nuorten elämän yhtenä merkittävänä etappina kohti aikuisuutta toimii rippikoulu. Riparin jälkeen nuoret voivat jatkaa toimintaansa seurakunnassa esim. osallistumalla Isko-koulutukseen. Myös aikuisilla on mahdollisuus suorittaa aikuisrippikoulu.
  • Aikuisille seurakunta tarjoaa mm. raamattupiirejä ja hiljaisuuden viikonloppuja.
  • Ikäihmisille järjestetään kerhoja, keväisin retki sekä syntymäpäiväjuhlia.
  • Musiikista huolehtivat lapsi- ja aikuiskuorot.
  • Diakonia kohtaa avun tarpeessa olevia.
  • Perheneuvonta auttaa parisuhdesolmuissa, parisuhdeiltoja järjestetään Pappilassa.
  • Ulkomaan toimintaa edustaa eri kohteissa tehtävä lähetystyö. Lisäksi osallistumme joka vuosi valtakunnalliseen Yhteisvastuukeräykseen.
  • Seurakunta kokoontuu joka sunnuntai messuun rukoilemaan, laulamaan ja Jumalan Sanan äärelle.

Joko sinä olet löytänyt oman paikkasi? Tule etsimään, kokeilemaan ja tullaan tutuiksi! Onko jotain mitä olet jäänyt kaipaamaan? Kerro siitä meille, ja anna palautetta tämän lomakkeen kautta!

Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen.
1. Kor. 12:27

KESKI-IKÄÄN EHTINYT SEURAKUNTA

Sipoon suomalainen seurakunta on perustettu 1.1.1965, ja seurakunta juhli 50-vuotista taivaltaan vuonna 2015. Sipoon suomalainen ja ruotsalainen seurakunta perustettiin kielellistä syistä, jotta seurakuntalaiset voisivat kuulua omaa äidinkieltään käyttävään seurakuntaan. Seurakunnat tekevät paljon yhteistyötä mm. konserttien, yhteisten merkkitapahtumien ja juhlien järjestämisessä.

Suomalainen seurakunta palvelee sekä pidempään Sipoossa asuneita että vasta viime aikoina kuntaan muuttaneita. Haluamme huomioida työssämme vahvasti kaikenikäiset seurakuntalaiset ja toimia yhteistyössä paikkakunnan muiden toimijoiden kanssa. Sipoon kunnan vahva kasvu luo haasteita myös seurakunnan toiminnalle, sillä pääosa uusista kuntaan muuttaneista on suomenkielisiä. Keväällä 2017 Sipoon kunnan väkiluku ylittikin 20 000 kuntalaisen rajan, ja suomalaisen seurakunnan jäsenmäärä on jatkanut kasvuaan. Nykyisin (31.12.2020) suomalaisessa seurakunnassa on jäseniä 9 449 ja ruotsalaisessa seurakunnassa 5 418.

Haluamme perustehtävämme mukaisesti rohkaista ihmisiä uskomaan Jumalaan ja rakastamaan lähimmäistään. Seurakunta järjestääkin monipuolista toimintaa messuista perhetapahtumiin, lounashetkistä pienpiireihin, perhekerhoista ikäihmisten kokoontumisiin. Tule rohkeasti tutustumaan ja osallistumaan toimintaan. Haluamme tarjota myös mielekkäitä vapaaehtoistehtäviä toimintamme kautta.

Seurakuntamme tulevaisuuteen katsovan vision mukaan "Sipoon suomalainen seurakunta on kasvava, rohkea ja rakastava yhteisö, joka kulkee ihmisen rinnalla."

Tietoja seurakunnasta vuodelta 2020

• jäseniä 9449
  • jäsenmäärä kasvanut vuoden 2020 aikana 144 jäsenellä
  • kirkkoon kuuluminen Sipoossa 69,9 % (2019)