Sipoon suomalaisen seurakunnan kirkonkirjojen pito on siirtynyt vuoden 2022 alusta Vantaan keskusrekisteriin. Sipoon suomalaisen seurakunnan jäsenet voivat tilata virkatodistuksen tai sukuselvityksen Vantaan keskusrekisteristä, joka palvelee sipoolaisia myös ennen vihkimistä tehtävään avioliiton esteiden tutkintaan liittyen.

Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä toimitetaan avioliiton esteiden tutkinta.

Siten varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää viikkoja, joten liikkeellä kannattaa olla hyvissä ajoin. Tutkinta on voimassa 4 kuukautta.

Avioliiton esteidentutkinnassa Sipoon suomalaisen seurakunnan jäseniä palvelee Vantaan keskusrekisteri. Myös maistraatti voi suorittaa esteidentutkinnan, mutta silloin siihen ei sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja. Kirkkohäitä suunnittelevien tulee siis pyytää esteidentutkintaa kirkon palveluiden kautta.

Kuulutukset

Solmittavan avioliiton puolesta voidaan lukea esirukous sunnuntain jumalanpalveluksessa. Näistä ns. kuulutuksista sovitaan erikseen kirkkoherranviraston kanssa tai sähköpostitse. Kuulutukset voidaan lukea kihlaparin toivomana sunnuntaipäivänä ennen vihkimistä. Kirkon ei välttämättä tarvitse olla oman seurakunnan kirkko. Haluttu kuulutuspäivä ja -paikka on hyvä ilmoittaa kirkkoherranvirastoon viimeistään viikkoa ennen kyseistä päivää. Sipoon kirkossa on jumalanpalvelus joka sunnuntai klo 10.

Sipoon suomalaisen seurakunnan kirkkoherranvirasto
Iso Kylätie 1, 04130 Sipoo
Puhelin: 09 239 1525 klo 9.00-12.00
Sähköposti: sipoon.suomalainen.seurakunta@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai yhteydenotto linkistä löytyvän Palautelomakkeen kautta

INFO: vihkiajan ja kirkon varaaminen Sipoon suomalaisessa seurakunnassa

• Sipoon seurakuntien jäsenet voivat varata Sipoon kirkkoja syyskuun ensimmäisestä arkipäivästä lähtien ennen tulevaa kesäkautta (kesä- heinä- elokuu). Niillä henkilöillä, joiden vanhemmat tai isovanhemmat ovat Sipoon seurakuntien jäseniä, on myös oikeus varata kirkko syyskuusta alkaen. Kirkollinen vihkiminen ei maksa mitään - kirkosta ei oman seurakunnan jäseneltä peritä vuokraa ja pappi on maksuton.

• Huom. erityispäivät: tilojamme, pappia tai muita työntekijöitä ei voi varata kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja sitä seuraavana lauantaina, pyhäinpäivänä, 24.12. ja 25.12.

• Ulkopaikkakuntalaisten varausaika alkaa lokakuun ensimmäisestä arkipäivästä. Ulkopaikkakuntalaisten toivotaan pyytävän papin omasta seurakunnastaan. Ulkopaikkakuntalaisten vihkivarauksista peritään 220€ (varausmaksu+vahtimestarin palvelut).

• Vihkitoimitus on mahdollista järjestää Sipoon kirkossa, Vanhassa kirkossa (varattavissa 1.6.-15.9. välisenä aikana tämä Vanha kirkko toimii kesäkirkkona, koska siellä ei ole lämmitystä) tai Söderkullan kirkossa. On mahdollista vihkiä myös kotona, lähiseudun kirkoissa ja kappeleissa sekä myös muissa tilaisuuden arvoon sopivissa paikoissa. Vihkipaikasta on sovittava yhdessä vihkipapin kanssa.

• Halutessaan vihkipari voi pyytää pappia toimittamaan ns. morsiusmessun, jolloin vieraat yhdessä vihkiparin kanssa voivat nauttia ehtoollisen messun tapaan. Morsiusmessua haluavien on kuitenkin syytä jo vihkiaikaa varatessa mainita tämä toive, sillä morsiusmessua varten varataan pidempi vihkiaika. Vihkipäivää varatessa on mahdollisuus esittää toivomus vihkipapista.

• Huom. Vihkiaikoja annetaan tasatunnein eli vihkiminen alkaa tasatunnein. Kirkon varauksen pituus on 45 minuuttia, jotta seuraavalla parilla olisi aikaa valmisteluihin,

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus