KIRKON YMPÄRISTÖDIPLOMI

"Kirkon ympäristödiplomi on seurakuntia varten suunniteltu väline, joka auttaa niitä kantamaan vastuuta luomakunnasta ja kehittämään toimintaansa ympäristöystävälliseksi. Kirkon ympäristödiplomi on kirkkohallituksen hyväksymä, kirkon oma ympäristöjärjestelmä, joka toimii samaan tapaan kuin muut viralliset järjestelmät. Vastuun kantaminen luomakunnasta on osa kristillistä uskoa. Jumala lahjoittaa meille kaiken kauniin ympärillämme. Se herättää meissä kiitollisuuden, kunnioituksen ja halun pitää koko luomakunnan yhteisestä kodista, maapallosta, hyvää huolta." - Ote Kirkon ympäristödiplomin käsikirjasta.

Ympäristödiplomin luovutti Sipoon suomalaiselle seurakunnalle, Sibbo svenska församglingenille ja Sipoon seurakuntayhtymälle piispa Björn Vikström ympäristöjuhlassa 7.5.2017. Toistamiseen Ympäristödiplomin vuosille 2022-2025 luovutti piispa Teemu Laajasalo ympäristöjuhlassa 13.3.2022.

Ympäristöohjelma 2022-2026 (linkki) Ympäristöohjelma tulee myöhemmin tekstimuodossa nettisivuille.

Ympäristödiplomin omat sivut (linkki vie ulkopuoliselle sivustolle)

Seurakuntamme on myös Reilun kaupan seurakunta!

Yhä useampi seurakunta haluaa vaikuttaa kehitysmaiden ihmisten elämään ja sitoutuu käyttämään Reilun kaupan tuotteita kuten kahvia, teetä, sokeria ja hunajaa. Käyttämällä Reilun kaupan tuotteita seurakunta antaa kehitysmaiden pienviljelijöille paremman toimeentulon sekä mahdollisuuden päättää omasta elämästään. Reilun kaupan seurakunnat myös järjestävät tapahtumia Reilun kaupan viikolla ja kertovat Reilusta kaupasta toiminnassaan.

Reilun kaupan suosiminen merkitsee seurakunnalle jokapäiväisiä tekoja yhteisvastuun puolesta.

Reilun kaupan seurakunta -kriteerit

• Seurakunta käyttää Reilun kaupan kahvia ja teetä kaikissa tapaamisissa ja tilaisuuksissa.
  • Seurakunta käyttää säännöllisesti myös joitakin muita Reilun kaupan tuotteita (esim. kaakaota, suklaata, jalkapalloja, ruusuja, tuoremehua jne.). Tuotteet voivat vaihdella saatavuuden ja sesongin mukaan.
  • Seurakunta osallistuu omalla tempauksellaan tai tapahtumallaan kerran vuodessa järjestettävälle valtakunnalliselle Reilun kaupan viikolle.
  • Seurakunta tiedottaa seurakuntalaisille Reilusta kaupasta ja ottaa Reilun kaupan huomioon eri työmuodoissa, kuten diakoniassa, lapsi- ja nuorisotyössä ja rippikoulujen oppitunneilla. Seurakunnille tehtävä tiedotustyö voi olla esimerkiksi sitä, että seurakuntalaisille kerrotaan ruokailun tai kahvittelun yhteydessä, että tarjolla on Reilun kaupan tuotteita.
  • Seurakunnan toimintasuunnitelmaan kirjataan, miten Reilua kauppaa edistetään vuoden aikana seurakunnassa.

Lisää tietoa Reilun kaupan toiminnasta tästä linkistä (linkki vie ulkopuoliselle sivustolle)