Söderkullan kirkko

Neiti Miilin tie 2, 01150 Söderkulla

Kirkko on auki jumalanpalvelusten, messujen ja eri tilaisuuksien aikaan.

Kaksikerroksisessa kirkkorakennuksessa ensimmäisessä kerroksessa 100 hengen kirkkosali, seurakuntasali, keittiö ja toimistotilat. Kellarikerroksessa on nuorten ja lasten toiminnan tilat, eli nuorisotila, päiväkerhotila, perhekerhoille omat tilat. Yksi huone on äänieristetty bänditoimintaa varten. Lisäksi kellarissa on tekniset tilat sekä huolto- ja varastotiloja.

Uusi kirkko palvelee sekä suomalaisen että ruotsalaisen seurakunnan toimintaa. Viime vuosikymmeninä vahvasti kasvanut etelä-Sipoo ja Söderkullan alue ovat olleet ilman toimivia seurakuntatiloja jo pidemmän aikaa. Erityisesti vuoden 2009 osakuntaliitos merkitsi keskeisten toimitilojen, Östersundomin kirkon, hautausmaan sekä Sakarinmäen koululla sijainneen seurakuntatilan siirtymistä Helsingin seurakuntayhtymän alaisuuteen. Etelä-sipoolaiset jäivät kaipaamaan näitä viihtyisiä toimitiloja. uusi Söderkullan kirkko poistaa tätä menetystä.

Kirkko nousi keskeiselle paikalle Sipoonlahden koulun, Neiti Miilin päiväkodin sekä uuden Pähkinälehdon asuinalueen välittömään läheisyyteen.

HUOM! Vuokrattaessa seurakuntasaleissa ei ole myöskään mahdollista tarjota alkoholia lukuunottamatta alkumaljaa.

• Osoite: Neiti Miilintie 2
  • Kokonaispinta-ala: n. 1127 m²
  • Ekologisia ratkaisuja mm. maalämpö ja aurinkopaneelit
  • Pääsuunnittelija Arkkitehtitoimisto Juhani Aalto Oy
  • Pääurakoitsija Jyrak Oy
  • Rakentaminen aloitettiin huhtikuussa 2017, kirkko vihittiin käyttöön elokuussa 2018.

Söderkullan kirkon alttariteos

Kutsukilpailun voittanut lasitaideteos julkistettiin torstaina 25.10.2019 Söderkullan kirkolla Sipoossa. Palkintolautakunta valitsi jätetyistä ehdotuksista yksimielisesti Kirsti Taiviolan työn nimeltä ”Auringon laulu”. Teos koostuu 365 lasiosasta, joita on yhtä paljon kuin vuodessa päiviä. Lasisylinterit lepäävät hyllyjen varassa, joita koristavat lintujen muotoon leikatut metalliosat.

Teos on yhteisöllisesti osallistava, sillä lasiosien värit koostuvat sipoolaisten ottamista luontovalokuvista ja tekemistä piirroksista.

Kirsti Taiviola on muotoilija, taiteiden maisteri, lasitaiteilija ja Aalto-yliopiston opettaja.
Hän on kertonut teoksen taustoista mm. näin: ”Franciscus Assisilaisen koko luomakuntaa syleilevä Aurinkolaulu-rukous sekä kertomukset Franciscuksen saarnaamisesta pikkulinnuille ovat olleet alttariteoksen keskeisiä innoittajia. Kilpailuohjelman teologisessa taustassa esiin nostettu teema koko luomakunnan yhteydestä ja toive vihreän värin käytöstä ohjasi luontoaiheiden pariin mutta herätti ajatuksen myös siitä, että teos voisi auttaa vahvistamaan seurakuntalaisten yhteyden kokemusta ja kannustaa yhteisöllisyyteen. Teoksen mosaiikkimaisessa, monesta samanlaisesta mutta uniikista osasta koostuvassa toteutustavassa on viittaus ajatukseen, että jokainen meistä on osa isoa luomakunnan kokonaisuutta.”

Kuvissa testikappaleiden valmistusprosessia Nuutajärvellä (kuvat Kirsti Taiviola).

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Pysäköinti Pysäköinti
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Turvallinen tila Turvallinen tila
wc wc

ti 19.3. klo 12.30

Junnuklubi

Junnuklubi on avointa toimintaa alakoululaisille Söderkullan kirkolla tiistaisin klo 12.30-16. Ilmoittautuminen yhteystietojen saamiseksi nettilomakkeen kautta.
ke 20.3. klo 10.00 -11.30

Aamiainen kirkolla

Tervetuloa ilmaiselle aamiaiselle!
to 21.3. klo 9.00 -11.30

Söderkullan avoin perhekerho

Tervetuloa viettämään aikaa yhdessä ja tapaamaan muita samassa elämänvaiheessa olevia vanhempia.
to 21.3. klo 11.30

la 23.3. klo 14.00 -16.00

Yhteisvastuumyyjäiset ja perhetapahtuma

Tervetuloa ostoksille, pääsiäispolulle, askartelemaan! Luvassa muutakin kivaa puuhaa!
la 23.3. klo 16.00

Virpomiskirkko

Tule mukaan askartelemaan virpomisoksia klo 14-16. Kello 16 alkavassa kirkkohetkessä siunataan niin oksat kuin pienet virpojatkin.
ma 25.3. klo 11.00 -14.00

Näppärät näpit

Tervetuloa käsitöiden pariin! Näppärät Näpit -piirissä voit kutoa, neuloa, vaihtaa käsityöohjeita ja-ideoita.
ma 25.3. klo 14.00 -18.00

Nuorten iltapäivä Söderkullan kirkolla